Skirtingi baltymai – skirtingiems poreikiams

Skirtingi baltymai – skirtingiems poreikiams

Baltymai yra viena iš trijų svarbiausių maisto medžiagų. Kitaip nei angliavandeniai ir riebalai (kitos dvi svarbios medžiagos), baltymus sudaro atskiros amino rūgščių grupės. Yra apie 20 šių grupių, randamų maiste. Visos jos yra svarbios vystant ir auginant raumenis, tačiau 8 iš jų yra būtinos. Jos vadinamos nepakeičiamomis, arba sutrumpintai – EAA (Essential Amino Acids).

Pats organizmas EAA negamina, todėl reikiamą kiekį turime gauti valgydami daug baltymų turintį maistą. Liesa mėsa, žuvis, vištiena, kiaušiniai, pienas ar sūris yra puikūs baltymų šaltiniai. Tačiau jie turi ir ne visai pageidaujamų medžiagų sveikai auginantiems liesą raumenų masę – cholesterolio, riebalų, didelį skaičių kalorijų… Tuomet sportuojantys į pagalbą gali pasitelkti įvairius papildus, padedančius gauti koncentruotus baltymus.

Trumpas žvilgsnis į baltymų rūšis

Išrūgų baltymai. Kol kas tai – nenugalimas papildų karalius. Štai kodėl: išrūgų baltymai yra labai greitai virškinami, nesudėtingai pasisavinami bei turi visas nepakeičiamas amino rūgštis. Be to, išrūgos yra viena iš pagrindinių baltymų rūšių, randamų pieno produktuose. Ypač tinkami iš karto po treniruotės.

Kazeinas. Kita rūšis baltymų, sudarančių pieno produktus. Tai – lėto veikimo baltymai, kadangi juos organizmas pasisavina pamažu. Tokiu būdu kazeinas tampa puikiu sprendimu prieš miegą arba tada, kai laukia ilgos valandos be maisto.

Pieno baltymai. Galima sakyti, jog tai tiesiog sausas pienas arba jo milteliai, iš kurių pašalintas ne tik vanduo, bet ir didžioji dalis riebalų bei angliavandenių. Šiuos baltymus sudaro 20% išrūgų ir 80% kazeino.

Kiaušinių baltymai. Paklauskit bet kurio mitybos specialisto, kokie baltymai yra geriausi ir Jums tikriausiai atsakys, jog jie slypi kiaušiniuose. Daugelis vis dar vadina tai „auksiniu baltymų standartu“ ir mes su tuo nesiginčysime – kiaušiniai turi didžiulius klodus EAA. Kadangi tai yra gana brangus baltymų šaltinis, jį dažniausiai renkasi tie, kas netoleruoja laktozės ir todėl negali vartoti pieno ar jo gaminių.

Sojų baltymai. Esate veganas? Arba tiesiog nemėgstate pieno ir kiaušinių? „Žalias“ pasirinkimas – sojų baltymai – turi visas reikalingas EAA ir niekuom nenusileidžia gyvūninės kilmės baltymams.

Maišyti baltymai. Jeigu spaudžia finansai ir galite rinktis tik vieną baltyminį maisto papildą, patariame rinktis kombinuotus baltymus. Juose suderinti greito, vidutinio ir lėto veikimo baltymai, todėl laikrodis nevaržys, kada Jums juos vartoti.

Svarbu ne tik tai, ką vartojate, bet ir kada – perskaitykite mūsų straipsnį „Baltymams svarbiausia laikas“

Jei negalite nuspręsti, kurio tipo baltymai tinkamiausi Jums, peržvelkite „Kaip išsirinkti baltymus?..“