Nepamainomi baltymų šaltiniai veganams

Nepamainomi baltymų šaltiniai veganams

Mūsų kūno ląstelės nuolatos naudoja baltymus – kiekvieno audinio ir organo statybinę medžiagą. Sportuojantiems poreikis šiai medžiagai išauga kelis kartus, kadangi baltymai naudojami fizinio krūvio nuvargintų ir pažeistų raumenų atstatymui.

Žmogaus organizmui reikia itin plataus spektro amino rūgščių, kurios visos yra randamos tik gyvulinės kilmės produktuose. Tačiau ką daryti, jei įsitikinimai neleidžia valgyti nei mėsos, nei kiaušinių, nei pieno gaminių?..

Egzistuoja keletas augalinės kilmės produktų, kurių vartojimas padės išspręsti baltymų problemą – jų turimos amino rūgštys yra artimiausios randamoms mėsoje.

Pupelės

Pupelės ir lęšiai turi mažai riebalų ir daug ląstelienos, kuri taip pat yra svarbi rūpinantis sveika mityba. Dažniausiai veganai renkasi lęšių sriubą, o pupelių panaudojimo būdų yra gausybė – jas galima kepti, virti, troškinti, naudoti padažuose, užpiluose…

Riešutai

Vienas geriausių baltymų šaltinių ne tik veganams, kadangi riešutuose gausu vitaminų bei mineralų. Migdolai, kokosai, pistacijos, lazdyno, žemės, graikiniai, anakardžio riešutai – pasirinkimas iš tiesų platus. Vartojimo būdai savo gausa taip pat nenusileidžia – riešutus galima valgyti vienus, maišyti su sausais pusryčiais ir sojos pienu arba sultimis, smulkintus dėti į įvairias salotas ir makaronų patiekalus, naudoti kaip desertų sudedamąją dalį.

Soja

Tai lyderis ir nugalėtojas veganų mityboje. Sojos produktuose randami baltymai savo sudėtimi yra artimiausi gyvulinės kilmės baltymams. Dar labiau traukia sojos pupelių panaudojimo galimybės.

Viena iš jų – sojos mėsa, kurioje itin daug reikalingų amino rūgščių ir mažai cholesterolio bei blogųjų riebalų. Ji gali būti net skirtingų formų bei skonių – jautienos paplotėlių mėsainiams, keptos vištienos, dešrelių, rūkyto kumpio, kiaulienos ar net kalakutienos.

Atskiro pagyrimo nusipelnė sojos pienas – juo galima pakeisti įprastą pieną kepant įvairius konditerijos gaminius. Be to, būtent šio pieno dėka veganai ir toliau gali mėgautis sausais pusryčiais! O kur dar jogurtai bei ledai, nuo kurių pirštus apsilaižys kiekvienas smaližius veganas…

Lietuvos parduotuvėse jau galima rasti tofu, nors daug kas jį gaminasi patys. Tai sojos pupelių produktas, gausiai naudojamas salotose, sumuštiniuose ir desertuose.

Riešutų sviestas

Skanus, sveikas, pamėgtas net ir mėsą valgančių sportininkų. Vieni renkasi šviežų savos gamybos riešutų sviestą, kitiems užtenka ir parduotuvinio – svarbu įsitikinti, jog jam skonis suteiktas ne cukrumi ir dirbtinėmis kvapniosiomis medžiagomis.

Tepkite riešutų sviestą ant pilno grūdo bandelių, duonelės arba naudokite desertų (pavyzdžiui sausainių) gamybai. Ypač smagu ir skanu į riešutų sviestą mirkyti obuolių, kriaušių, bananų, mango, abrikosų ir bet kokių kitų vaisių skilteles!

sojų baltymai